Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων αποφάσισε τετραήμερη αποχή από τα καθήκοντά μας (17/3 - 22-3/2011) - απόφαση που επικύρωσε σε έκτακτη συνεδρίασή του το ΔΣ του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, διότι αιφνιδίως και σε αντίθεση με τα υπεσχημένα επιχειρείται να παρεισφρήσουν διατάξεις που αντίκεινται στη φύση του δικηγορικού λειτουργήματος, επιφυλάσσουν διαφορετική μέχρι και "ρατσιστική" μεταχείριση για τους δικηγόρους και παραβιάζουν τη λογική και την ισοπολιτεία.
Με την προτεινόμενη τροποποίηση στον τρόπο προκαταβολής φόρου, ζητούν από τους δικηγόρους να προβαίνουν σε "αυτοπαρακράτηση" φόρου εισοδήματος (15%) σε κάθε (ακαθάριστη) αμοιβή που λαμβάνει με την αντίστοιχη υποχρέωση να αποδίδει ανά δίμηνο στην οικεία Εφορία του, ενισχύοντας τη γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία του μαχόμενου δικηγόρυυ. Μετά την υπαγωγή των δικηγορικών υπηρεσιών στο καθεστώς του ΦΠΑ, ήτοι το δικηγορικό λειτούργημα αντιμετωπίζεται ως εμπορία, απαιτούν όπως μόνο εμείς από τους ελεύθερους επαγγελματίες να καταβάλουμε φόρο τουλάχιστον κατ` ένα έτος νωρίτερα από το χρόνο γέννησης της φορολογικής υποχρέωσης. Ζητούν να γίνουμε φοροεισπράκτορες του εαυτού μας σε μία φορολογική ύλη που είναι αμφίβολο αν υφίσταται.
Περαιτέρω η αποξένωση της προκαταβολής φόρου από τα γραμμάτια που εκδίδονται κατά τις παραστάσεις, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, επί των προεπιλεγμένων ποσών αναφοράς, όχι μόνο δεν πατάσσει τη φοροδιαφυγή, όπως το νομοσχέδιο ευαγγελίζεται, αλλά θα δώσει κίνητρα περαιτέρω φοροδιαφυγής. Μέχρι σήμερα, δια των γραμματίων προείσπραξης, ανέξοδα το Κράτος εισέπραττε από τους Δικηγορικούς Συλλόγους (που έχουν την ευθύνη παρακράτησης και απόδοσης) σημαντικά ποσά που ανέρχονταν περί των 50 εκ. ευρώ ετησίως.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που δεν υπάρξει απόσυρση ή τροποποίηση της προτεινόμενης διάταξης που έχει τεθεί σε ψήφιση στη Βουλή μέχρι την Τρίτη 22/3, τα αποτελέσματα θα είναι ακριβώς τ` αντίθετα απ` όσα οι εμπνευστές τους διατείνονται ότι επιδιώκουν, πέραν της αντικειμενικής "τιμωρίας" των δικηγόρων που ίσως έχει γίνει σε κάποιους αυτοσκοπός. Εκτός της ταλαιπωρίας και της νέας επιβάρυνσης των δικηγόρων σε άμεσο οικονομικό επίπεδο πλήττονται κατεξοχήν οι νέοι δικηγόροι και όσοι τα εισοδήματά τους είναι χαμηλά, σε όσους δηλαδή θα προκύπτει κατά την εκκαθάριση επιστροφή φόρου. Το κράτος με άλλα λόγια θα δεσμεύει δυσανάλογα τα χρήματα όσων δεν καταφέρνουν να συγκεντρώνουν υψηλό εισόδημα. Να σημειωθεί ότι η παρακράτηση φόρου 15% αντιστοιχεί περίπου σε ετήσιο ακαθάριστο εισόδημα 40.000 ευρώ.
Για την πληρέστερη ενημέρωση παραθέτουμε τις κρίσιμες διατάξεις:
Το ισχύον καθεστώς (άρθρο 7 ν. 2753/1999):
"3. Η ελάχιστη αμοιβή, που προβλέπεται από την απόφαση της προηγούμενης παραγράφου, προεισπράττεται από τον οικείο δικηγορικό σύλλογο με τετραπλότυπο γραμμάτια. Οι δικηγορικοί σύλλογοι υποχρεούνται να ενεργούν παρακράτηση φόρου εισοδήματος με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών που αναγράφονται στο τετραπλότυπο γραμμάτιο. Εξαιρούνται από αυτήν την υποχρέωση παρακράτησης φόρου:α) Οι αμοιβές για παραστάσεις, καθώς και για κάθε άλλη νομική υπηρεσία που παρέχουν δικηγόροι οι οποίοι συνδέονται με τον εντολέα τους με σύμβαση έμμισθης εντολής και αμείβονται με πάγια αντιμισθία. β) Οι αμοιβές στις περιπτώσεις των εργατικών και αυτοκινητικών υποθέσεων, όπου ο δικηγόρος αμείβεται με εργολαβικό συμβόλαιο, εφόσον υποβάλλει αντίγραφο του συμβολαίου αυτού στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία. Το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί κοινής ωφέλειας, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου υποχρεούνται να παρακρατούν φόρο εισοδήματος με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί της αμοιβής του δικηγόρου. 4. Ομοίως, παρακρατείται φόρος εισοδήματος με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί οποιουδήποτε ποσού εισπράττει ως μέρισμα ο δικηγόρος από το δικηγορικό σύλλογο ή από ταμείο συνεργασίας ή διανεμητικό λογαριασμό οποιασδήποτε νομικής μορφής.5. Αν ο εντολέας για υποθέσεις που αναθέτει σε δικηγόρο υποχρεούται κατά νόμο να προβεί σε παρακράτηση φόρου, οι διατάξεις του άρθρου 58 του Ν. 2238/1994 εφαρμόζονται μετά την αφαίρεση της ελάχιστης αμοιβής που αναγράφεται στο οικείο γραμμάτιο είσπραξης από το ακαθάριστο ποσό που δικαιούται ο δικηγόρος. 6. Για την απόδοση του φόρου που παρακρατήθηκε από τους δικηγορικούς συλλόγους εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 59του Ν.2238/1994 και την ευθύνη για την απόδοση αυτή φέρει ο πρόεδρος του οικείου δικηγορικού συλλόγου. Για την απόδοση του φόρου που παρακρατήθηκε από τους υπόχρεους της περίπτωσης β` της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 60 του Ν. 2238/1994. Μαζί με την οικεία δήλωση απόδοσης του παρακρατούμενου φόρου του προηγούμενου εδαφίου γνωστοποιείται στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία και αντίγραφο της απόφασης του δικαστηρίου."
Με την προτεινόμενη τροποποίηση στον τρόπο προκαταβολής φόρου, ζητούν από τους δικηγόρους να προβαίνουν σε "αυτοπαρακράτηση" φόρου εισοδήματος (15%) σε κάθε (ακαθάριστη) αμοιβή που λαμβάνει με την αντίστοιχη υποχρέωση να αποδίδει ανά δίμηνο στην οικεία Εφορία του, ενισχύοντας τη γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία του μαχόμενου δικηγόρυυ. Μετά την υπαγωγή των δικηγορικών υπηρεσιών στο καθεστώς του ΦΠΑ, ήτοι το δικηγορικό λειτούργημα αντιμετωπίζεται ως εμπορία, απαιτούν όπως μόνο εμείς από τους ελεύθερους επαγγελματίες να καταβάλουμε φόρο τουλάχιστον κατ` ένα έτος νωρίτερα από το χρόνο γέννησης της φορολογικής υποχρέωσης. Ζητούν να γίνουμε φοροεισπράκτορες του εαυτού μας σε μία φορολογική ύλη που είναι αμφίβολο αν υφίσταται.
Περαιτέρω η αποξένωση της προκαταβολής φόρου από τα γραμμάτια που εκδίδονται κατά τις παραστάσεις, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, επί των προεπιλεγμένων ποσών αναφοράς, όχι μόνο δεν πατάσσει τη φοροδιαφυγή, όπως το νομοσχέδιο ευαγγελίζεται, αλλά θα δώσει κίνητρα περαιτέρω φοροδιαφυγής. Μέχρι σήμερα, δια των γραμματίων προείσπραξης, ανέξοδα το Κράτος εισέπραττε από τους Δικηγορικούς Συλλόγους (που έχουν την ευθύνη παρακράτησης και απόδοσης) σημαντικά ποσά που ανέρχονταν περί των 50 εκ. ευρώ ετησίως.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που δεν υπάρξει απόσυρση ή τροποποίηση της προτεινόμενης διάταξης που έχει τεθεί σε ψήφιση στη Βουλή μέχρι την Τρίτη 22/3, τα αποτελέσματα θα είναι ακριβώς τ` αντίθετα απ` όσα οι εμπνευστές τους διατείνονται ότι επιδιώκουν, πέραν της αντικειμενικής "τιμωρίας" των δικηγόρων που ίσως έχει γίνει σε κάποιους αυτοσκοπός. Εκτός της ταλαιπωρίας και της νέας επιβάρυνσης των δικηγόρων σε άμεσο οικονομικό επίπεδο πλήττονται κατεξοχήν οι νέοι δικηγόροι και όσοι τα εισοδήματά τους είναι χαμηλά, σε όσους δηλαδή θα προκύπτει κατά την εκκαθάριση επιστροφή φόρου. Το κράτος με άλλα λόγια θα δεσμεύει δυσανάλογα τα χρήματα όσων δεν καταφέρνουν να συγκεντρώνουν υψηλό εισόδημα. Να σημειωθεί ότι η παρακράτηση φόρου 15% αντιστοιχεί περίπου σε ετήσιο ακαθάριστο εισόδημα 40.000 ευρώ.
Για την πληρέστερη ενημέρωση παραθέτουμε τις κρίσιμες διατάξεις:
Το ισχύον καθεστώς (άρθρο 7 ν. 2753/1999):
"3. Η ελάχιστη αμοιβή, που προβλέπεται από την απόφαση της προηγούμενης παραγράφου, προεισπράττεται από τον οικείο δικηγορικό σύλλογο με τετραπλότυπο γραμμάτια. Οι δικηγορικοί σύλλογοι υποχρεούνται να ενεργούν παρακράτηση φόρου εισοδήματος με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών που αναγράφονται στο τετραπλότυπο γραμμάτιο. Εξαιρούνται από αυτήν την υποχρέωση παρακράτησης φόρου:α) Οι αμοιβές για παραστάσεις, καθώς και για κάθε άλλη νομική υπηρεσία που παρέχουν δικηγόροι οι οποίοι συνδέονται με τον εντολέα τους με σύμβαση έμμισθης εντολής και αμείβονται με πάγια αντιμισθία. β) Οι αμοιβές στις περιπτώσεις των εργατικών και αυτοκινητικών υποθέσεων, όπου ο δικηγόρος αμείβεται με εργολαβικό συμβόλαιο, εφόσον υποβάλλει αντίγραφο του συμβολαίου αυτού στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία. Το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί κοινής ωφέλειας, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου υποχρεούνται να παρακρατούν φόρο εισοδήματος με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί της αμοιβής του δικηγόρου. 4. Ομοίως, παρακρατείται φόρος εισοδήματος με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί οποιουδήποτε ποσού εισπράττει ως μέρισμα ο δικηγόρος από το δικηγορικό σύλλογο ή από ταμείο συνεργασίας ή διανεμητικό λογαριασμό οποιασδήποτε νομικής μορφής.5. Αν ο εντολέας για υποθέσεις που αναθέτει σε δικηγόρο υποχρεούται κατά νόμο να προβεί σε παρακράτηση φόρου, οι διατάξεις του άρθρου 58 του Ν. 2238/1994 εφαρμόζονται μετά την αφαίρεση της ελάχιστης αμοιβής που αναγράφεται στο οικείο γραμμάτιο είσπραξης από το ακαθάριστο ποσό που δικαιούται ο δικηγόρος. 6. Για την απόδοση του φόρου που παρακρατήθηκε από τους δικηγορικούς συλλόγους εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 59του Ν.2238/1994 και την ευθύνη για την απόδοση αυτή φέρει ο πρόεδρος του οικείου δικηγορικού συλλόγου. Για την απόδοση του φόρου που παρακρατήθηκε από τους υπόχρεους της περίπτωσης β` της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 60 του Ν. 2238/1994. Μαζί με την οικεία δήλωση απόδοσης του παρακρατούμενου φόρου του προηγούμενου εδαφίου γνωστοποιείται στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία και αντίγραφο της απόφασης του δικαστηρίου."
www.dsa.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου